کشف یک ژن جدید، از رازهای ایمنی بدن ما پرده بر می دارد

2 ژوئیه 2018 - محققان آژانس ملی علوم استرالیا CSIRO یک ژن جدید را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در تنظیم پاسخ ایمنی بدن به عفونت و بیماری دارد.
این کشف می تواند منجر به توسعه ی درمان های جدید برای آنفلوآنزا، آرتریت و حتی سرطان شود.
این ژن که C6orf106 یا C6 نامیده می شود، تولید پروتئین هایی که در بیماری های عفونی، سرطان و دیابت نقش دارند را کنترل می کند.این ژن 500 میلیون سال است که وجود دارد، اما پتانسیل آن فقط در حال حاضر درک شده است.
دکترCameron Stewart ، محقق  CSIRO، گفت: سیستم ایمنی بدن ما پروتئین هایی به نام سیتوکین تولید می کند که به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از تکرار و ایجاد بیماری به وسیله ی ویروس ها و سایر پاتوژن ها جلوگیری می کند. C6، این فرآیند را با جلوگیری از تولید سیتوکین های خاص تنظیم می کند تا مانع از غیر قابل کنترل شدن پاسخ ایمنی گردد.سیتوکین های تنظیم شده توسط C6 در انواع بیماری ها شامل سرطان، دیابت و اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید دخیل هستند.
کشف عملکرد این ژن به بهبود درک ما از سیستم ایمنی بدن کمک نموده است و امید می رود که این درک دانشمندان را قادر سازد تا درمان های جدید و هدفمندی را توسعه دهند.
دکتر Rebecca Ambrose بخشی از تیم CSIRO است که این ژن را کشف کرده است یکی از نویسندگان مقاله ی اخیر در خصوص این کشف در مجله ی Biological Chemistry می باشد.
دکتر Ambrose، محقق سابق CSIRO که اکنون در موسسه تحقیقات پزشکی هادسون مشغول به تحقیق است، گفت: با این که ژنوم انسان برای اولین بار به طور کامل در سال2003  تعیین توالی گردید، هنوز هم هزاران ژن وجود دارد که ما در مورد آن بسیار کم می دانیم. هیجان انگیز است که در نظر بگیریم کهC6  بیش از 500 میلیون سال وجود داشته و حفظ شده، و از موجودات ساده به انسان منتقل شده است، اما هم اکنون ما از اهمیت آن مطلع شده ایم.
دکتر استوارت گفت: نام فعلی، C6orf106، مکان ژن را در ژنوم انسانی نشان می دهد، و اشاره به هیچ عملکرد خاصی از آن ندارد. ما فکر می کنیم که می توانیم نام بهتری برای آن انتخاب کنیم و از پیشنهادات مردم استقبال می کنیم.
محققان  CSIRO، آژانس ملی علمی استرالیا، می گویند: این پیشرفت حاصل دهه ها تحقیق بر روی بیماری های عفونی است.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180702094057.htm